söndag 27 januari 2013

Ett sista inlägg för idag... :)

Tänkte bara att jag skulle visa hur man men hjälp av ett 3D cadprogram kan enkelt konstruera detaljer som blir långt mycket enklare att tillverka sen istället för att man ritar en skiss på en servett.
Som exempel tar jag en grej jag ska tillverka till Dodge 48:an vi har skaffat oss. Det är sänkblock för att sänka bilen bak. Eftersom det är bladfjädring så använder man sänkblock mellan fjädern och bakaxel för att flytta axeln uppåt och sänka bilen.

Först ritar man upp detaljen i 2d. Då ritar man upp den med de mått man vill att den färdiga detaljen skall ha.

När man har gjort detta gör man om (extruderar) 2d skissen till en 3d solid. Det här föreställer då en halva av sänkblocket. Den kommer att bestå av två halvor som svetsas ihop på mitten.

När man har sin 3d solid kan man lätt göra om den till en plåtdetalj. Man väljer rätt och slätt det sidor man vill ha kvar och vilka bockar man ska bocka. Sedan specar man vilken materialtjocklek och vips så är soliden en bockad plåt.

Nu kan jag tar plåtdetaljen och gör en såkallad assembly, jag monterar alltså ihop den men den andra halvan av sänkblocket så att jag kan se att det kommer att fungera i slutändan.

Slutligen så kan jag konvertera den bockade plåten till en icke bockad plåt, alltså som detaljen ska se ut när den kapas, klipps eller skärs ut. Från denna plåtskiss kan jag nu enkelt konvertera den som en DWG-fil och postprocessa den i lämpligt CAM-progam och sedan tillverka detaljen snabbt i lämplig maskin. Skulle gissa att denna detalj skulle ta ungefär 60min från idé till färdigt sänkblock. Skulle man göra den på traditionellt  vis med servett :) och manuell kapning/klippning/skärning så tror jag på ungefär tre gånger så lång tid.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar