söndag 27 januari 2013

Svarvjobb



Vi dunkar in ett till inlägg på en gång. Jag har fått i uppdrag av en gammal kompis som håller på och bygger riktig grymma custom-mc (Han har varit med i MCM bl.a.) att göra lite detaljer till hans senaste bygge. Här är det ingen svetsning utan nu är det svarvning och fräsning som gäller. Deels kommer jag att modifiera ett par fälgar som han vill ha på hojen så att de ska passa lagren och axlarna. Sen så vill han ha en täckkåpa över en del på motorn. I dagsläget är kåpan gjuten med Yamaha-loggan mitt på men eftersom att hojen byggs i ett modernt, lite futuristiskt stuk så vill han få bort denna kåpa. Så jag sitter framför Solidworks och försöker hitta lite olika designer som skulle kunna passa. En väldigt enkel detalj att tillverka men jag tror den kan göra en ganska stor skillnad på den färdiga hojen. Här har ni några första försök. Han vill har det modernt och lite rough, därför blir det inga radier utan bara faser.



Först en kåpa med två faser en mindre och en större som täcker nästan hela kåpan.

Sen en liknande fast så minskade jag ner den större fasen så att man får ett större plan mitt på kåpan.

Till sist en variant där jag lagt in Weldness-loggan mitt på kåpan. :)






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar